JDĚTĚ VŽDY PŘÍMOU CESTOU PRAVDY EVANGELIA!

Body

JDĚTĚ VŽDY PŘÍMOU CESTOU PRAVDY EVANGELIA!

ÚVOD

Milost a pokoj evangelia Pána Ježíše buď ve vašich srdcích drazí přítomní! Společně jsme prošli první kapitolu listu Galatským a část kapitoly druhé. Viděli jsme Pavla obhajovat své apoštolské povolání a evangelium, které zvěstoval. Pavel dostatečně prokázal pravost svého povolání i evangelia, které nesl pohanským národům. O svém povolání napsal.

  • Galatským 1:1 Pavel, apoštol povolaný a pověřený nikoliv lidmi, ale Ježíšem Kristem a Bohem Otcem, který Ježíše vzkřísil z mrtvých,

A k pravosti toho, co zvěstoval národům potom zaznamenal následující slova.

  • Galatským 1:11 Oznamuji vám, bratři, že evangelium, které jsem vám zvěstoval, není podle člověka. 12 Neboť jsem je nepřevzal ani se mu nenaučil od člověka, ale skrze zjevení Ježíše Krista. 

V minulém kázání jsme mluvili o tom, že Pavel veden Duchem Božím šel do Jeruzaléma, aby předložil „své evangelium“ předním mužům církve v Jeruzalémě a v Judsku. Pavel měl starost o evangelium. Jeho srdce bylo plné láskyplné péče o zvěst, kterou mu Bůh přikázal nést pronárodům tehdejšího světa. Nebylo nic, co by Pavel v lásce k Ježíši Kristu, k evangeliu i církvi neudělal. Pavel dokázal pro evangelium být otrokem všech.

  • 1 Korintským 9:19 Jsem svoboden ode všech, ale učinil jsem se otrokem všech, abych mnohé získal. 20 Židům jsem byl židem, abych získal židy. Těm, kteří jsou pod zákonem, byl jsem pod zákonem, abych získal ty, kteří jsou pod zákonem – i když sám pod zákonem nejsem. 21 Těm, kteří jsou bez zákona, byl jsem bez zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona – i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus. 22 Těm, kdo jsou slabí, stal jsem se slabým, abych získal slabé. Všem jsem se stal vším, abych získal aspoň některé. 23 Všecko to dělám pro evangelium, abych na něm měl podíl.

I v našem textu vidíme, že učiní vše, co může, kvůli evangeliu a církvi Ježíše Krista. Kromě hříchu samozřejmě!  A tak evangelium bylo z Božího pokynu předloženo apoštolům Jakubovi, Petrovi a Janovi a z Boží vůle ho tito přední muži církve potvrdili. Pavel napsal.

  • Galatským 2:6 Od těch však, kteří se těšili zvláštní vážnosti – čím kdysi byli, na tom mi nic nezáleží, Bůh přece nikomu nestraní – ti tedy, kteří se těšili zvláštní vážnosti, mi nic dalšího neuložili; 7 naopak nahlédli, že mně bylo svěřeno zvěstovat evangelium pohanům tak jako Petrovi židům

Pravda evangelia totiž sjednocuje, boří zdi mezi pohany a židy, mezi lidmi. A je pro náš dnešní výklad důležité si zapamatovat, že přední jeruzalémští seznali, že Pavlovo evangelium pro pohany je stejné, jako to, které zvěstovali v Jeruzalémě a Judsku židům! Náš dnešní text je.

 

Galatským 2:11 Ale když přišel Kéfas do Antiochie, postavil jsem se proti němu tváří v tvář, neboť si zasloužil odsouzení. 12 Než totiž přišli někteří od Jakuba, jídával společně s pohany. Když však přišli, začal couvat a oddělovat se, protože se bál těch, kteří byli z obřezaných.  13 A spolu s ním upadli do pokrytectví i ostatní Židé, takže i Barnabáš byl stržen jejich pokrytectvím. 14 Když jsem však uviděl, že nejdou rovně podle pravdy evangelia, řekl jsem Kéfovi přede všemi: „Jestliže ty, ač jsi Žid, žiješ pohansky, a ne židovsky, jak to, že nutíš pohany, aby žili jako Židé?“ 

Odkazy: Ga 1,1; 1,11; 2,6; 1 K 9,19-23;

 

VINEN PROTI EVANGELIU! 11-12

Galatským 2:11 Ale když přišel Kéfas do Antiochie, postavil jsem se proti němu tváří v tvář, neboť si zasloužil odsouzení. 12 Než totiž přišli někteří od Jakuba, jídával společně s pohany. Když však přišli, začal couvat a oddělovat se, protože se bál těch, kteří byli z obřezaných. 

Pavel tváří v tvář konfrontuje Petra, předního muže církve. Pavel dokonce říká, že Kéfas, Petr si zasluhuje odsouzení! A tady je potřeba se podívat na text pozorněji a dobrat se toho, co nám zde Pavel říká, protože ČEP zde selhává. Vysvětlíme si to.

Tento text z Galatským je podle mého názoru velkým problémem pro ŘKC. Proč? No, protože oni trvají na tom, že Petr je první papež a skála, na které Pán Ježíš postavil svou církev a brány pekel ji nepřemohou.

Ekumenický překlad zde o Petrovi říká, že byl v neprávu, což vidím jako otupení toho, co je v originálním řeckém jazyce vidím to jako ústupek od pravdy. Ekumenický překlad je prostě ekumenický za každou cenu a musí se líbit všem, co na něm spolupracovali.  

Katolický Jeruzalémský překlad jde ještě dále a mluví pouze o chybě Petra a pod čarou dodává, že podobné chyby se sám Pavel dopustil několikrát. Za mě jde o hrozivé kroucení a zastírání pravdy Božího slova. 

Studijní překlad, který jsem použil říká, Že Kéfas (Petr) si zasloužil odsouzení. A je to za mě dost věrný překlad.  

A nakonec co k tomu říká samotná koiné? V řečtině stojí doslova, že Petr poslouchejte: byl odsouzený. Je zde minulý čas. Petr byl odsouzený. Byl prokazatelně vinen! Co čteme ve verši dvanáctém?

Galatským 2: 12 Než totiž přišli někteří od Jakuba, jídával společně s pohany. Když však přišli, začal couvat a oddělovat se, protože se bál těch, kteří byli z obřezaných.

Petr podlehl tlaku. Tlak vyvolal v jeho srdci strach a on jednal proti svému poznání a přesvědčení. Znal dobře pravdu, ale uhnul od ní! Vždyť Petr byl prvním, komu se dostalo poznání toho, že spása je stejná pro něj jako Žida, ale i pro pohany. Není ze skutků zákona, ale z Boží milosti. Když ho Duch svatý přivedl na základě vidění do domu pohana Kornelia, co se stalo?

  • Skutky apoštolské 11:15 Když jsem k nim začal mluvit, sestoupil na ně Duch svatý, jako už na počátku sestoupil na nás. 16 Tu jsem si vzpomněl na to, co řekl Pán: ‚Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni Duchem svatým.‘ 17 Jestliže tedy jim Bůh dal stejný dar jako nám, když uvěřili v Pána Ježíše Krista, jak jsem já v tom mohl Bohu bránit?“

Petr se bál více lidí z okruhu Jakubova než Boha. A víme, že to byla jeho slabost. Po Ježíšově zatčení se bál o svůj život. Proto Pána Ježíše zapřel. V dnešním příběhu se nemusí bát o svůj život. Ale bál se o svou pověst v očích lidí z okolí Jakubova. Co tomu řeknou, že sedí u jednoho stolu s neobřezanými pohany?! V tu chvíli Petrovi záleží více na tom, co si o něm myslí lidé a chce se líbit lidem, ne Bohu. A tak je vinen. Petr svým jednáním sám sebe odsuzuje ve světle evangelia! Ale Boží milost je víc.

  1. Bůh je velmi milostivý ke svým vyvoleným dětem. Ani když Petr zapřel svého milovaného Pána, nebyl Bohem zatracen! A když Ježíše zapírá nyní v Galácii tím, že zapírá pravdu evangelia, je mu odpuštěno a díky Kristově krvi mu není hřích počítán. Ef 1,7;

 

  1. Jestli je zde někdo, kdo by prohlásil, že jeho se Petrův hřích netýká, nebudu mu věřit! Všichni známe chvíle, kdy je náš strach z lidí větší než náš Bůh. Všichni známe chvíle, kdy se lidem chceme líbit více než našemu Bohu, a proto uhýbáme od pravdy, nebo ji dokonce zamlčíme a zapřeme! Ř 3,4; 3,10-18;

 

  1. Bůh nám dal církev, naše bratry a sestry, společně a vzájemně se máme napomínat a povzbuzovat. To je naše zodpovědnost a jde o projev Kristovi lásky v nás. Zde zasáhl Pavel. Bůh skrze Pavla usvědčil, napomenul a povzbudil Petra! Kol 3,16;

 

  1. V žádném případě ať vás Boží láska a milost nevede k tomu, že ji budete zneužívat, protože Bůh je dobrý a On vám to přeci odpustí! Takový opakovaný, trvalý postoj srdce by mohl ukazovat na neznovuzrozené srdce. Hřích přeci nad námi již nepanuje. Boží milost nikdy nemůže vést a nevede k rozhojnění hříchu, ale naopak! Ř 5,19 – 6,2;

Petr byl přední muž církve. Opravdu miloval Pána Ježíše i evangelium! Už před svým obrácením. Vrhl se s mečem proti obrovské přesile. Pán Ježíš sám o něm prohlásil před svým zatčením: „ty až se obrátíš, budeš posilou svých bratří!“ A to Petr byl! Ale proč byl posilou? Z milosti. Pán Ježíš řekl: „já jsem za tebe prosil.“ To je v souladu s tím, co říká Bůh také Pavlovi. „stačí, když máš mou milost! Ve tvé slabosti projeví se má síla!“

Petr a s ním i církev právě nyní potřebovali zásah Boží milosti. A ten přišel prostřednictvím Pavla. Skrze jeho láskyplnou konfrontaci a přísné napomenutí. Proč? Uvidíme ve druhém bodu kázání. Číst nadpis!!!

Odkazy: Sk 11,15-17;

 

ZLÝ KVAS HŘÍCHU 13

Petr jednal hříšně, jednal zle. Jeho jednání bylo zlé proto, že šel přímo proti pravdě evangelia. Té nejdůležitější pravdě, že spása je stejná pro Žida i pro pohana. Není ze skutků zákona, ale z Boží lásky a milosti k odsouzeným hříšníkům. Petr se v té chvíli za evangelium styděl a chtěl se líbit lidem! To byla příčina jeho hříchu. Ale mnohem více, než o příčinu, jde o zlé důsledky Petrova hříchu. Jeho postoj zatemňuje pravdu. zavírá druhým k poznání pravdy cestu. Vždyť Petr svým jednáním zvěstoval jiné evangelium. Ze skutků! A to pravé diskreditoval, skrýval ho svým jednáním před ostatními. Přítomní věřící by si mohli říci, že nakonec je pravdou, to co říkají ti falešní učitelé.

Jak moc je to vážné? Petr se tím v podstatě přidal na stranu těch, co přinášeli falešné evangelium a nutili Galatské k obřízce! Rozhodně to nebylo vědomé, Petr podlehl hříšné slabosti, ale přesto je to velmi vážné! Pavel napsal přísně a drsně.

  • Galatským 1:7 Jiné evangelium ovšem není; jsou jen někteří lidé, kteří vás zneklidňují a chtějí evangelium Kristovo obrátit v pravý opak. 8 Ale i kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet! 9 Jak jsem právě řekl, a znovu to opakuji: Jestliže vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste přijali, budiž proklet!

A Petrův hřích již začal své zhoubné dílo v srdcích dalších lidí! Církev se začala trhat!

Galatským 2:13 A spolu s ním upadli do pokrytectví i ostatní Židé, takže i Barnabáš byl stržen jejich pokrytectvím.

Pán Ježíš varuje před hříšným kvasem farizejů a kvasem Herodovým Mk 8,15. A nakažlivost hříchu, jeho schopnost nás obelhat a učinit úplně slepými k pravdě je velká. To jasně vidíme právě u Petra, jak hřích spolehlivě oklame nejdříve jeho a potom i další, včetně osvědčeného Barnábáše! Pojďme do Agea, kde uvidíme zhoubnou moc hříchu.

  • Ag 2:12 ‚Kdyby někdo nesl svaté maso v cípu svého šatu a dotkl by se tím cípem chleba, kaše, vína, oleje nebo jakéhokoli jídla, bude to tím posvěceno?‘“ Kněží odpověděli: „Nikoli.“ 13 I řekl Ageus: „Kdyby se někdo poskvrněný mrtvolou dotkl něčeho z těchto věcí, poskvrní se to tím?“ Kněží odpověděli: „Poskvrní.“

Co znamená ten text? Jinými slovy šlo o toto: „Ten, kdo je svatý, neuděluje svatost nikomu jinému, ale ten, kdo je poskvrněný hříchem, rozšiřuje všude své znečištění.“ Mc Arthur napsal: „Hřích je nakažlivý, svatost nikoli!“ Jste-li svatí vaše spravedlnost z víry je mnohým lidem silným příkladem k následování, je povzbuzením, posílením i požehnáním. Ale nikoho nemá moc učinit svatým, očistit ho od hříchu. To může udělat jedině Bůh. Hřích však se podle Písma jednoznačně šíří jako nákaza. Poskvrnění hříchem je nebezpečím i pro zbožné muže a ženy v církvi. Proto Juda napsal.

  • Judův 1:22 S těmi, kdo pochybují, mějte slitování;23 zachraňujte je z hořícího ohně. Mějte slitování i nad jinými, ale s obezřetností, ať se vám oškliví i jejich plášť, poskvrněný hříchem

Už samotné pochybnosti jsou nebezpečným ohněm, který nás může popálit. Poskvrnění hříchu je ale tak nebezpečné, že Juda varuje i ty nejzbožnější z nás, abychom byli velmi obezřetní a střežili důkladně svá srdce, pokud se hříšníkům snažíme pomoci a vedeme je k pokání. 

Pavel nemohl tváří v tvář tomu, co se odehrávalo mlčet. Ani váženost Petra v očích církve rozhodně nemohla převážit nad pravdou tváří v tvář šířící se zhoubě hříchu! Váženost Petra v očích Božího lidu nemohla vést k tomu, že Pavel bude v tak závažné situaci, která hrozila zničit církev, mlčet.

Už samotný fakt, že Petr ze srdce milující Krista může být stále ještě oklamán hříchem, ukazuje na vážnost celé situace a závažnost jakéhokoli zjevného hříchu v církvi! Pavel věděl, že musí jednat kvůli Kristu, kvůli evangeliu, kvůli církvi, i kvůli Petrovi samotnému! Z lásky ke Kristu, z lásky k evangeliu, z lásky k církvi, i z lásky k Petrovi. Jste také tak oddaní Kristu, evangeliu, církvi, jednotlivým bratřím a sestrám? Milujete Krista, evangelium, církev i každého křesťana stejně jako Pavel?

Nebo si možná říkáte: „Já přeci nejsem Pavel, ten veliký apoštol. Nemám autoritu jako u dal Bůh jemu. Ale Pavel neměl žádnou autoritu než tu, která vycházela od Boha, z Božího povolání a z toho samého evangelia, které zachránilo Pavla i vás! Nejste apoštolové, nejste v základech církve. Nejste očití svědkové Kristovy smrti a vzkříšení. Ale Petr napsal.

  • 1 Petrův 2:9 Vy však jste ‚rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu‘, abyste hlásali mocné skutky toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla.

Jste vším tím, co Petr říká. To nelze zpochybnit, jde přeci o Boží slovo! Jste zde v moci a autoritě toho samého evangelia. Máte ho nést všem, ke kterým vás Bůh posílá, tak jako Pavel. Jestliže jste byli tímto mocným evangeliem zachráněni, jak by mohl být váš postoj k němu jiný než u Pavla. Může být vaše láska k evangeliu menší, vaše starost o něj mnohem vlažnější, vaše zvěstování méně horlivé, obrana evangelia méně rozhodná, nebo dokonce žádná? Sami si odpovězte svatí.

Odkazy: Ga 1,7; Ag 2,12-13; Ju 1,22-23; 1 Pt 2,9;

EVANGELIUM JDE PŘÍMOU CESTOU 14

Jsme v posledním bodě kázání. Verš čtrnáctý.

Ga 2: 14 Když jsem však uviděl, že nejdou rovně podle pravdy evangelia, řekl jsem Kéfovi přede všemi: „Jestliže ty, ač jsi Žid, žiješ pohansky, a ne židovsky, jak to, že nutíš pohany, aby žili jako Židé?“ 

Dostáváme se k velmi citlivému tématu pro dnešní viditelnou církev. Pavel by byl dnes ve viditelné církvi velmi nepopulární. V dnešní církvi jsou dnes populární a často citovaná slova láska, jednota, povzbuzení, tolerance, požehnání, radost, pokoj atd. Naproti tomu slova jako pravda, bázeň, strach z Boha, kázeň, napomínání, hřích, oddělení se, jsou vnímána jako nežádoucí, zlá slova. Dnes v církvi můžete dost často zažít, že když kážete o hříchu, káráte hřích z kazatelny, lidé se do vás pustí a dají vám co proto.

Nešel jsem přeci v neděli do sboru, abych poslouchal, jaký jsem hříšník. Chci povzbudit, odpočinout si, a ne být zatížen nějakým kázáním o hříchu, o těžkém zápase s ním, o pokání o pokoření se pod Boží ruku atd. Chci, aby slovo, které poslouchám potěšovalo, lahodilo mému sluchu, ale žádná bázeň Boží, žádný hluboký Boží zármutek, poznání mého hříchu, usvědčení a pokání. Svět a jeho sebestředné, hříšné myšlení vstoupili do církve.

 

Lidem dnes lze říkat jen to, co se jim líbí. To, co chtějí slyšet. To, co je nekonfrontuje, nenutí k sebereflexi a už vůbec ne k pokání a k nápravě toho, co je špatné, hříšné! To bohužel platí stále více i pro viditelnou církev. Když bychom to měli říci krátkou větou, lidé v církvi nechtějí nést kříž. Nechtějí poslouchat kázání o kříži, na kterém má umírat naše stará hříšná spravedlnost! Náš text je ale o hříchu, který se nevyhýbá ani těm nejzbožnějším! Je o nebezpečí, které hřích vždy pro nás a celou církev znamená. A ukazuje napomenutí, pokárání, usvědčení a kázeň jako prostředek nápravy hříchu v církvi.

Náš oddíl je dokonce o kázni veřejné, v přímém přenosu, protože i Petrův hřích byl veřejně vidět. Je o boji za pravdu a proti hříchu. Každý hřích je totiž jednání proti Boží pravdě. Tento boj se neodehrává ve světě, ale v církvi, přímo v nás a v našich srdcích. Svět? Ne! Ten je hříchu oddán, je mu poslušný a miluje ho! Církev má být však naprosto jiná od světa!  Pán Ježíš učí.

  • Mt 7:13 Vejděte těsnou branou; prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho je těch, kdo tudy vcházejí.

Cesta vedoucí ke spáse bolí, znamená rvát se vší silou tou těsnou branou. A to ještě s křížem na zádech. Je nutné komukoli z vás říkat, co znamená kříž? Jdeme přeci ve stopách našeho Pána, Mistra a Spasitele Ježíše Krista. Řekl.

  • Mt 16:24 Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.

Máme následovat pravdu evangelia a to přímo, bez uhýbání, bez couvání a kličkování. Petr a ti, které svedl, to v té chvíli nedělali. A nemyslete si, že mi to v každé chvíli děláme, a dokonce snad dokonale. A právě proto Bůh použil Pavla! K čemu? Pavel neváhá, nekličkuje, nepřešlapuje kolem. On jde přímo za pravdou a rovnou k pravdě!

Ga 2: 14 Když jsem však uviděl, že nejdou rovně podle pravdy evangelia, řekl jsem Kéfovi přede všemi: „Jestliže ty, ač jsi Žid, žiješ pohansky, a ne židovsky, jak to, že nutíš pohany, aby žili jako Židé?“ 

Pokud vám Bůh ukáže hřích v životě druhého křesťana, jednejte přímo jako Pavel. Pokud jste svědky zjevného, veřejného hříchu v církvi, jednejte přímo a to, co bylo veřejně spácháno, veřejně napomeňte. Možná nebudete ve viditelné církvi populární, ale přeci nechcete činit stejnou chybu jako Petr a líbit se lidem, místo Bohu! A pokud se hříchu dopouští přední muži v církvi? Její vedoucí? Dokonce její nejpřednější vedoucí? Bůh přeci nikomu nestraní Ga 2,6. Bůh nikoho nepřijímá na základě nějakého významu v očích lidí. Před ním jsme všichni stejní hříšníci, omilostnění krví Pána Ježíše. Jakub napsal.

  • Jakubův 2:1 Bratří moji, jestliže věříte v Ježíše Krista, našeho Pána slávy, nesmíte dělat rozdíly mezi lidmi. 2 Do vašeho shromáždění přijde třeba muž se zlatým prstenem a v nádherném oděvu. Přijde také chudák v ošumělých šatech. 3 A vy věnujete svou pozornost tomu v nádherném oděvu a řeknete mu: „Posaď se na tomto čestném místě,“ kdežto chudému řeknete: „Ty postůj tamhle, nebo si sedni tady na zem.“ 4 Neděláte tím mezi sebou rozdíly a nestali se z vás soudci, kteří posuzují nesprávně?

Nebojte se lidí. Máte je milovat, ale nemůžete je milovat více než Pána Ježíše a pravdu Jeho evangelia! Pokud kdokoli jako Petr jedná v rozporu s pravdou evangelia a hřeší proti němu, musíte jednat. Chráníte-li kohokoli ve své rodině, v církvi před dopadem pravdy evangelia, jste modláři. Ten člověk pro vás znamená více, než Ježíš Kristus a tak to být nemá. Možná si myslíte, že to děláte z lásky k němu, ale to klamete sami sebe. On ohrožuje svou duši a vy spolu s ním ohrožujete jeho duši. Postoj a láska Pána Ježíše k pravdě evangelia byl vždy více, než všechno ostatní.

  • Matouš 12:46 Ještě když mluvil k zástupům, hle, jeho matka a bratři stáli venku a chtěli s ním mluvit. 47 Někdo mu řekl: „Hle, tvá matka a tvoji bratři stojí venku a chtějí s tebou mluvit.“  48 On však odpověděl tomu, kdo mu to řekl: „Kdo je má matka a kdo jsou moji bratři?“ 49 Ukázal na své učedníky a řekl: „Hle, moje matka a moji bratři. 50 Neboť kdo činí vůli mého Otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka.“

A v Matoušovi  Pán říká, že Žádná příbuzenská pouta nemohou dovolit, aby se učedník odchýlil od naprosté oddanosti Pánu Ježíši a pravdě Jeho evangelia.

  • Mt 10:37 Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden.

Ani ty nejbližší z nejužší rodiny, děti, manžela, manželku, nemůžete chránit před pravdou evangelia, pokud je jejich život v rozporu s pravdou evangelia. Máte je milovat podle pravdy evangelia, ne za cenu ztráty pravdy evangelia! A pokud je ponecháváte v hříchu a mlčíte, nemilujete je vůbec. Jen si to namlouváte.

To platí dvojnásob, pokud se jedná  o blízkého člena rodiny, který sám patří také k rodině víry, hlásí se ke Kristu! Hřích potom bují přímo v srdcích svatých, přímo uprostřed církve s jediným cílem. Zničit Kristovi svaté, zničit Kristovu církev. List Galatským je listem zápasu o pravdu evangelia a k tomuto zápasu patří i boj s hříchem. Protože každý odklon od pravdy evangelia otevírá cestu hříchu! Petr je jasným důkazem. Neodklánějme se od evangelia a umrtvujme s hřích vlastní i v církvi, mezi svatými. Pokud je hřích zjevný a zjevně ničí svaté a církev, je potřeba jednat a hřích a jeho bujení veřejně konfrontovat a zastavit.  Amen.

Odkazy: Mt 7,13; 16,24; 12,46; 10,37; Jk 2,1-4;

Rok

Osnova kázání