JEDINÉ EVANGELIUM, Z BOŽÍ MOCI A MILOSTI, HORLIVÉ V LÁSCE! Ga 2,6-10;
Kazatel
Body
ÚVOD
Pokoj vám a milost Kristovu! Pokračujeme v listu Galatským a i dnes budeme sledovat Pavla, jak obhajuje své evangelium! Pavel byl napaden falešnými učiteli, že nepřináší pravé evangelium. Jeho zvěst i Pavla falešní učitelé pomlouvali a snažili se zničit Pavlovo dílo. Chápeme proto dobře jaké hrozivé důsledky to pro galatskou církev mělo a mohlo mít! Opuštění evangelia znamená ztrátu milosti!
- Galatským 3:1 Ó, nerozumní Galaťané, kdo vás očaroval, vás, kterým byl před očima vykreslen Ježíš Kristus ukřižovaný? 2 Toto jediné se chci od vás dovědět: Přijali jste Ducha na základě skutků Zákona, nebo na základě slyšení víry? 3 To jste tak nerozumní? Začali jste Duchem, a nyní dokončujete tělem? 4 Tolik jste vytrpěli nadarmo? Jestliže to skutečně bylo nadarmo!
I dnes budou lidé, kteří mnohými způsoby budou napadat evangelium i vás, aby vám zabránili nést zvěst o Božím soudu a záchraně v Kristu lidem kolem vás. I dnes budou nepřátelé evangelia pronikat přímo do církve a škodit evangeliu, svádět nepevné duše tak, jak to dělali falešní učitelé v Galácii.
- 2 Petrův 2:1 V lidu se však také objevovali falešní proroci, jako i mezi vámi budou lživí učitelé, kteří budou tajně zavádět zhoubná kacířství a Panovníka, který je vykoupil, budou zapírat. Tím na sebe uvedou rychlou záhubu.
Proto i vy dnes musíte obhájit evangelium! A to znamená, že ho sami musíte velmi dobře znát. Ne jen tak letmo, nebo povrchně, do hloubky porozumění evangeliu musíte jít. A zároveň evangelium mocí Božího Ducha musí proniknout hluboko do vás! Musíte s evangeliem splynout v jedno, musíte být evangeliem prosáknuti až do morku kostí!
Vy dnes nemůžete říct, že vám bylo evangelium předáno přímým zjevením od Pána Ježíše Krista, tak jako Pavlovi. Ale bylo vám předáno a zvěstováno v pravdě a milosti Svatého Ducha a Božího slova, Písma.
- 1Te 1:5 neboť naše evangelium k vám nepřišlo pouze v slovech, ale v moci Ducha svatého a v přesvědčivé plnosti. Víte, jak jsme si kvůli vám počínali, když jsme byli u vás.
A Timoteovi Pavel napsal: 2 Timoteovi 3:15 od nejútlejšího věku přece znáš svatá Písma. Ona ti mohou dát moudrost, jež vede ke spáse skrze víru v Krista Ježíše. Jeruzalémský překlad;
Proto si zamilujte Písmo, a pamatujte na to, že váš vztah k Písmu do velké míry odráží vztah k evangeliu a samotnému Pánu Ježíši! Pojďme do našeho textu. Chtěl bych dnes ukázat tři věci. Za prvé, že je jen jedno jediné evangelium a to pro Židy i pro pohany. Za druhé, pravé evangelium je zvěstováno všem lidem z Boží moci a milosti. Za třetí, pravé evangelium se projevuje horlivou službou potřebným v církvi!
Odkazy: Ga 3,1-4; 2 Pt 2,1; 1 Ts 1,5;
Galatským 2:6 Od těch však, kteří se těšili zvláštní vážnosti – čím kdysi byli, na tom mi nic nezáleží, Bůh přece nikomu nestraní – ti tedy, kteří se těšili zvláštní vážnosti, mi nic dalšího neuložili; 7 naopak nahlédli, že mně bylo svěřeno zvěstovat evangelium pohanům tak jako Petrovi židům. 8 Vždyť ten, který dal Petrovi sílu k apoštolství mezi židy, dal ji také mně k službě mezi pohany. 9 Když poznali milost, která mi byla dána – Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve – podali mně a Barnabášovi pravici na stvrzení naší dohody, že my půjdeme mezi pohany a oni mezi židy. 10 Jen žádali, abychom pamatovali na jejich chudé, a právě o to jsem vždy horlivě usiloval
JEDINÉ EVANGELIUM PRO ŽIDY I POHANY 6-7
Když se podíváte do veršů 6-7, budete číst.
Galatským 2:6 Od těch však, kteří se těšili zvláštní vážnosti – čím kdysi byli, na tom mi nic nezáleží, Bůh přece nikomu nestraní – ti tedy, kteří se těšili zvláštní vážnosti, mi nic dalšího neuložili; 7 naopak nahlédli, že mně bylo svěřeno zvěstovat evangelium pohanům tak jako Petrovi židům.
Pavel mluví o těch, kteří se těšili zvláštní vážnosti a mě se líbí překlad Jeruzalémský, který mluví o mužích církví pokládaných za přední. Jde o Jakuba, Petra a Jana, jak vidíme z kontextu verše devátého. Dalo by se to také přeložit jako ti slovutní, ti věhlasní v církvi. Jakub, Petr a Jan byli církvi ctěni a církev si jich velmi vážila. Petr a Jan byli z Pánova blízkého okruhu mezi dvanácti a Jakub byl bratrem Pána Ježíše.
Pavel říká, že to, čím kdysi byli, ho vůbec nezajímá, prostě mu na tom vůbec nesejde! Tím Pavel nijak nesnižuje jejich úlohu v církvi, ani jejich zásluhy o ní. Nepohrdá jimi, určitě si jich váží. Ví, jak je jejich služba obtížná, stejně jako ta jeho! Musíme však pochopit kontext toho, co Pavel píše. Jde o obranu „jeho“ evangelia, o kterém je on sám skálopevně přesvědčen, že je pravé a absolutně Kristovo. On ty muže nestaví do kontrastu se sebou samým, svou úlohou a svou službou. Neříká: „já jsem větší, důležitější, obdarovanější!“ On poměřuje sebe i je evangeliem Božím! To je to kritérium, na základě, kterého říká: „čím kdysi byli, na tom mi nic nezáleží,”
A hned to také potvrzuje. Bůh nikomu v otázkách evangelia, v otázkách soudu a spásy nestraní! Jsme stejně ztracení hříšníci, kteří bez Boží milosti všichni dopadnou stejně!
- Lukáš 13:1 Právě tehdy k němu přišli někteří se zprávou o Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví jejich obětí. 2 On jim na to řekl: „Myslíte, že tito Galilejci byli větší hříšníci než ti ostatní, že to museli vytrpět? 3 Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni podobně zahynete.
A zrovna tak v otázkách spásy jsme před Bohem na tom všichni stejně. Co říká Písmo? Všichni jsme zachraňování zadarmo milostí v Kristu Ř 3,24. Rozumím tomu, že církev v Jeruzalémě si Jakuba, Petra a Jan vážila především pro jejich víru, lásku a službu. Rozumím tomu, že v očích svatých bylo důležité to, kým kdysi byli. Ale z pohledu evangelia tomu tak není.
Znáte jistě různé služebníky, více obdarované, více sloužící, více horlivé, kteří stojí v čele církve. Ale vše, co činí, činí z milosti a moci Boží a sami ze sebe nemají žádnou milost, žádnou moc, ani žádnou autoritu, nad těmi, které vedou a vyučují. To vše je evangelium a z evangelia. Z milosti, moci a autority Krista a evangelia!
Proto je tak důležité, co Pavel říká dál. ti tedy, kteří se těšili zvláštní vážnosti, mi nic dalšího vzhledem k evangeliu neuložili; Zjistilo se, že evangelium, které Pavel nesl pohanům, je naprosto to stejné, jaké nesli Jakub, Petr a Jan Židům. To je velmi důležité! Ti, kteří se těšili v církvi ze Židů zvláštnímu významu, neshledali na Pavlově evangeliu žádnou chybu, nedostatek, nebo naopak přebytek! Zde byla podle mého názoru zachráněna jednota církve! Nedošlo k tomu, co hrozilo. Totiž, že by se církev rozdělila na dvě části, židovskou a pohanskou.
Vidíme dobře svrchovanou milost a moc evangelia a Boha samotného, jak jedná? Bůh prostřednictvím těch, které povolává, vede vše k naplnění své vůle! A Jeho vůle je jedno jediné evangelium a jedna církev ze Židů a pohanů!
- Římanům 1:16 Nestydím se za evangelium: je to moc Boží ke spasení pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale také pro Řeka.
Bratři nemohli Pavlovi nic dalšího uložit. Šlo o stejné dílo, stejný zdroj. Co stojí v Písmu velmi jasně řečeno? Všechno totiž působí jeden Bůh podle jedné vůle!
- Efesanům 4:4 Je pouze jedno Tělo a jeden Duch, tak jako cílem povolání, jehož se vám dostalo, je pouze jedna naděje; 5 jediný Pán, jediná víra, jediný křest 6 jediný Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny a ve všech.
Vážení muži v církvi v Jeruzalémě, Jakub, Petr, Jan rozpoznali pravost Pavlova evangelia a bylo jim jasné, že Bůh Pavla povolal a jeho povolání je stejné pravé, jako to jejich. Bůh vede Pavla k pohanským národům, nad kterými se Bůh také smiloval.
Znovu připomenu, co jsem řekl v úvodu. I dnes hrozí církvím svod a rozdělení. I dnes se musíme o evangelium starat a chránit ho, aby bylo zachováno dalším lidem. Poznali by Jakub, Petr a Jan, že Pavlovo evangelium je pravé, kdyby sami neměli pravé evangelium pevně vryté ve svém srdci?
Sami sobě odpovězte. Už víte, jaký je váš úkol? Znáš evangelium dobře? To znamená znát Písmo, z něj musíš být schopen čelit bludům proti pravdě. A znamená to žít podle pravdy, kterou poznáváš! Jen tak se pravda evangelia pevně uloží do tvého srdce, až se stane tvou pevnou součástí, tvou podstatou! Spolehlivě rozpoznáš každého ducha, myšlenku, vnuknutí, jestli je z Boha a ochráníš sebe i církev!
Odkazy: Lk 13,1-3; Ř 1,16; EF 4,4-6;
HLÁSANÉ Z BOŽÍ SÍLY A MILOSTI 8-9
Ve verších osm a devět Pavel zaznamenal.
Gal 2:8 Vždyť ten, který dal Petrovi sílu k apoštolství mezi židy, dal ji také mně k službě mezi pohany. 9 Když poznali milost, která mi byla dána – Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve – podali mně a Barnabášovi pravici na stvrzení naší dohody, že my půjdeme mezi pohany a oni mezi židy.
Kdo působí jako síla a moc Petrova apoštolství mezi Židy? A kdo působí jako síla a moc Pavlova apoštolství mezi pronárody? Je to Bůh sám, ten, který povolává k novému životu! Co napsal Pavel o evangeliu a jeho zdroji?
- Galaťanům 1:1 Pavel, apoštol, ne od lidí ani prostřednictvím nějakého člověka, ale skrze Ježíše Krista a Boha Otce, který ho vzkřísil z mrtvých,
Je to všechno od Boha a z Boha v Ježíši Kristu. Skrze moc vzkříšení je každý, kdo věří evangeliu uveden na cestu nového života. I Pavel a Petr! Je to nezměnitelné Boží rozhodnutí od věčnosti. Je to skrze život, smrt a vzkříšení Pána Ježíše Krista. Jiná cesta, jiné evangelium není! Znovu přečtu Ef 4,4-6
- Efesanům 4:4 Je pouze jedno Tělo a jeden Duch, tak jako cílem povolání, jehož se vám dostalo, je pouze jedna naděje; 5 jediný Pán, jediná víra, jediný křest 6 jediný Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny a ve všech.
Je jedno tělo Pána Ježíše. Navzdory tomu, kým jste byli před obrácením, patříte nyní ke Kristově církvi, kterou Petr nazývá jedním svatým národem! 1 Pt 2,9; Jeden je Duch Boží, který přebývá v každém věřícím. Máme stejnou naději a cíl, růst do Kristovi podoby a jednou Mu být podobní! Ježíš je náš jediný Pán a jen jedna víra vede do Jeho náruče! Jeden je také Bůh Otec všech, který je svrchovaný Vládce vesmíru. Působí ve všech a používá si všechno k uskutečnění svých záměrů.
Pavel rozumí, že jestli jeho a Petrovo evangelium je totéž, pak také síla, která působí v apoštolství Pavla i Petra je tatáž síla téhož Boha. Nám dnes toto poznání, že jeden Bůh Otec působí svou silou v církvi i v každém Božím dítěti velmi zjednoduší náš křesťanský život, že? Bratři a sestry není potřeba hledat ke komu půjdeme pro moudrost, sílu a požehnání! Odpadá složité mudrování, hledání věcí, které by mohli podle nás fungovat, hledání složitých nástrojů, forem a systému, které by pomohli našemu křesťanskému růstu. Místo toho poslechněte Písmo! Jak? Ef 6:10 A tak, bratří, svou sílu hledejte u Pána, v jeho veliké moci. A také.
- Efezským 6:18 V každý čas se v Duchu svatém modlete a proste, bděte na modlitbách a vytrvale se přimlouvejte za všechny bratry i za mne,
Pavel mluví nejenom o stejné moci, ale i o té stejné milosti! Napsal ve verši devátém.
Když poznali milost, která mi byla dána – Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve – podali mně a Barnabášovi pravici na stvrzení naší dohody, že my půjdeme mezi pohany a oni mezi židy.
Jakub, Petr a Jan poznávají pravou Boží milost u Pavla a v „jeho“ evangeliu. Poznávají ji proto, že ji sami ve svých srdcích mají pevně vetknutou! Bratři a sestry, zde je pro vás další úkol, který máte. Mluvili jsme o falešných bratřích, učitelích v Galácii. Pán Ježíš mluví o mnohých ve viditelné církvi, které nezná.
- Mt 7:21 Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.
Víte, když někdo přijde do sboru, nestačí, když řekne já věřím v Krista! V Korintu byl stejný problém jako v Galácii. Falešní učitelé, nucení k obřízce, k zákonu. A co jim Pavel napsal?
- 2 Korintským 11:4 Když někdo přijde a zvěstuje jiného Ježíše, než jsme my zvěstovali, nebo vám nabízí jiného ducha, než jste dostali, nebo jiné evangelium, než jste přijali, klidně to snášíte!
Ale v našem textu Pavel napsal o bratřích: „Když poznali milost, která mi byla dána” A to znamená, že Jakub, Petr a Jan si dali práci, vyvinuli úsilí, zkoumali a přezkoumali se vší zodpovědností Pavlovu víru a zvěst! Určitě zkoumali i jeho samotného jako člověka, jestli vyznání úst je ve shodě s jednáním! Rozumíte co vám říká náš dnešní text? Máte starost o evangelium, je vám skutečně drahé? Máte starost o církev? Nebo jste jako galatští a korintští? Tak snadno to snášíte jiné a rychle se odvracíte k jinému duchu, k jinému evangeliu? Pokud ano, máte podíl na jeho šíření! Protože tomu jinému dosvědčujete pravost, i když žádnou nemá!
Milovaní, nejste apoštolové, ale máte za evangelium úplně stejnou zodpovědnost! Podívejte se v jakém stavu v této zemi je viditelná církev a čemu všemu věří! Chcete brát prázdné ohledy k bludům a těm, co je šíří? Chcete budovat falešnou jednotu na úkor pravdy? Bojíte se, že vás někdo nařkne z nelásky a netolerance a tak mlčíte tváří v tvář věcem, které byste měli konfrontovat a nazvat pravým jménem? Pak máte podíl na tom, co hubí svaté a církev. Máte zodpovědnost za sebe i sbor. Máte zkoumat ty, kteří přicházejí a poznat s čím do sboru přicházejí.
Bratři v Jeruzalémě tak naštěstí nejednali, usilovně zkoumali, prozkoušeli a rozpoznali pravost Pavlova evangelia. Vybudovali pravou jednotu na základě pravdy! Jakub a Petr a Jan, kteří byli uznáváni za sloupy církve – podali mně a Barnabášovi pravici na stvrzení naší dohody, že my půjdeme mezi pohany a oni mezi židy.
Odkazy: GA 1,1; Ef 4,4-6; Ef 6,18; Mt 7,21; 2 K 11.4;
PROJEVUJÍCÍ SE HORLIVOU SLUŽBOU CÍRKVÍ A POTŘEBNÝM 10
Stojíme před posledním veršem. Řekli jsme si, že je jen jedno pravé evangelium pro Židy i pro pohany Ř 1,16-17. Řekli jsme si, že je hlásáno na základě Božího povolání, z Boží moci a z Boží milosti. Nyní jsme před posledním bodem. Zní:
Boží pravé evangelium se projevuje horlivou službou svatým a potřebným v církvi!
Pavel napsal v desátém verši. „Jen žádali, abychom pamatovali na jejich chudé, a právě o to jsem vždy horlivě usiloval.”
Zastavím se nejdříve u toho, že Pavel začal slovy jen žádali… Určitě nemusím vysvětlovat kdo žádal. Byli to Jakub, Petr a Jan. Byla to církev, kterou zastupovali. Kde se vzala autorita, ve které žádali Pavla o pomoc chudým? Nebyla z nich. Pramenila z jejich povolání, pramenila z Krista, pramenila z evangelia samotného. Byla to prosba vycházející ze samotné podstaty Božího evangelia. Vždyť evangelium naplňuje z milosti a lásky tu největší potřebu člověka. Záchranu od Božího soudu a věčného trestu. Evangelium naplňuje ale v podstatě všechny potřeby věřícího člověka. Spolu se svým Synem nám Bůh daroval naprosto všechno. A už zde na zemi nás zahrnuje svou dobrotu a štědrostí. Cokoli opouštíme a ztrácíme, Bůh mnohonásobně v Kristu nahrazuje! Nevěříte?
- Marek 10:29 Ježíš říkal: „Amen, pravím vám, není nikdo, kdo opustil dům nebo bratry nebo sestry nebo matku nebo otce nebo děti nebo pole kvůli mně a kvůli evangeliu, 30 aby nyní v tomto období nedostal stokrát více domů, bratrů a sester, matek a dětí a polí s pronásledováními a v přicházejícím věku život věčný.
Určitě slýcháte druhé i sami tak někdy smýšlíte a mluvíte. Mám právo, mám nárok. Náleží mi… Víte je to zcestné, není to pravda a dalo by se to vše formulovat jednoduše. Hříšníci tohoto světa uvěřili na základě satanovi lži v zahradě Eden, že budou jako Bůh. Mluví o právu, o nároku, ale říkají ve skutečnosti: ,,Já chci! Já chci. Já chci! Tohle a tohle a tohle!”
Ale v tomto světě, který leží ve zlém a je spoutaný hříchem lidí proti Bohu, nemá nikdo z hříšníků právo a nenáleží mu nic jiného než právo na Boží soud. Lidé ve světě, ale i my v církvi neustále přemýšlíme o všem, na co máme právo a co zasluhujeme. Ale Písmo říká velmi drasticky a lakonicky toto.
- Ř 6:23 Mzdou hříchu je smrt…
Víte je to velmi těžké říct, je to drsné. Ale jestli je Písmo pravdivé ohledně naší duchovní situace, pak první čtyři slova Římanům 6,23, je to jediné, co si skutečně můžeme před Bohem nárokovat a co si zasloužíme! Říkám to s plným vědomím toho, že mnohým z vás se to nebude líbit. Jsem na tom podobně. Chtěl bych, aby to tak nebylo. Ale je!
To, že Bůh je k člověku velmi milosrdný i přes jeho vzpouru, je věc jiná. Zasluhuješ smrt hříšníku! Každá vteřina života, každý tvůj nádech a výdech, každá kapka třeba i bahnité vody na tvou žízeň, každý kousek staré, okoralé kůrky chleba je nezasloužená Boží dobrota milost!
To, že ve světě poničeném zhoubou hříchu zažíváme i mnoho dobrého, to je Jeho nádherná sláva, Jeho soucit, slitování a dobrota, kterou nikdo z nás nezasluhuje. A je to díky kříži Pána Ježíše. Jenom díky Kristu mohu jako hříšník žít a prožívat v tomto předpeklí i mnoho dobrého. O to závažnější je, když slyším o Kristu a s úsměvem nebo pohrdáním se od této zvěsti odvrátím!
Proto vy všichni, kteří jste zde a nepatříte ještě Ježíši Kristu, dospělí i děti, dokud dýcháte, snažte se získat spasení za každou cenu. Na ničem jiném nezáleží!
Ale vraťme se k nároku apoštolů a církve v Jeruzalémě. Je oprávněný. Z podstaty evangelia, které všechno mění. Znovu Ř 6,23.
- Ř 6:23 Mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu.
Ježíš a jeho kříž všechno mění! Vy, kteří jste zasluhovali jen smrt nyní přicházíte k Tomu, který si vás v Kristu zamiloval před stvořením světa. Ne jako odsouzenci smrti, ale jako Boží děti! Pavel napsal.
- Galatským 4:6 Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče. 7 A tak už nejsi otrok, nýbrž syn, a když syn, tedy z moci Boží i dědic.
Jste synové, jste dcery nebeského Otce. Stali jste se součástí veliké a nádherné Boží rodiny díky krvi našeho Pána Ježíše Krista! Takovou lásku vám Otec i Syn prokázali. Takovou lásku vám v temném světě prokazuje Bůh Duch svatý. Třetí osoba Boží trojice. V autoritě Božích dětí smíte žádat naprosto všechno. A v autoritě Božích dětí žádají i Jakub, Petr a Jan spolu s Jeruzalémskou církví. Smíte žádat především Krista a nebeského Otce o cokoli, co potřebujete.
Nechci jít tak daleko, že bych řekl, že smíte po druhých cokoli požadovat a cokoli si vynucovat i když jste potřební. Tak to není. Písmo říká, že radostného dárce miluje Bůh. Pokud to není Jeho svatý Duch, který v srdci člověka sám způsobí horlivou lásku k církvi a k bratrům, horlivou touhu pomoci potřebným, jakékoli naše naléhání bude zbytečné, nepovede k ničemu dobrému! To, co chci však říci velmi hlasitě je následující pravda dosvědčená Písmem, prokázána absolutně Kristem na kříži!
- 1 Janův 5:1 Každý, kdo věří, že Ježíš je Kristus, je zrozen z Boha. A každý, kdo miluje Otce, miluje i jeho dítě.
Jestli jsi se skutečně narodil z Boha, pak nezůstaneš jen u intelektuálního souhlasu s veršem Ga 2,10. Ale přejdeš i k praxi, která ze zdravé teologie vychází. Budeš jako Pavel. Tvůj život to dosvědčí stejně tak, jako Pavlův život to plně dosvědčil. Pravdivé evangelium v tobě se projeví horlivou starostí o něj i o celou církev. Budeš růst v poznání evangelia. Budeš ho zvěstovat z Boží moci a milosti. Budeš horlivě pamatovat na všechny potřeby svatých! Čteme přeci.
„Jen žádali, abychom pamatovali na jejich chudé(potřebné), a právě o to jsem vždy horlivě usiloval.”
Amen!
Odkazy: Mk 10,29-30; Ř 6,23; Ga 4,6-7; 1 J 5,1;
